Werknemer moet tijdig van disfunctioneren in kennis zijn gesteld

Volgens de wettelijke regels rondom disfunctioneren moet de werknemer tijdig door zijn werkgever in kennis zijn gesteld van de kritiek op zijn functioneren.

Dit betekent bijvoorbeeld dat de werknemer niet van de ene op de andere dag mag worden overvallen met deze kritiek met de gelijktijdige aankondiging dat ontslag zal worden aangevraagd.

Een voorbeeld
Een werkgever vraagt ontbinding van de arbeidsovereenkomst met een werknemer (36 jaar, 3 jaar in dienst) wegens disfunctioneren. De werknemer, een productiemedewerker, zou brutaal zijn en veel fouten maken. Zo zouden volgens de werkgever 10.000 flesjes verkeerd geëtiketteerd zijn door nalatigheid van de werknemer. De werknemer voert aan dat hij inderdaad af en toe fouten maakt, maar niet meer dan andere collega’s. Verder geeft de werknemer aan dat hij nooit eerder door zijn werkgever op zijn houding of gedrag is aangesproken. De rechter komt tot de conclusie dat de werkgever te snel is overgegaan tot het indienen van een ontslagaanvraag, met name nu er nooit structureel met de werknemer over zijn functioneren gesproken is. Bovendien had werknemer nog een laatste kans moeten krijgen. Het ontslagverzoek wordt afgewezen.

Beoordelings- en functioneringsgesprekken spelen belangrijke rol bij discussie over disfunctioneren

Het ligt natuurlijk voor de hand dat een werkgever functionerings- en/of beoordelingsgesprekken gebruikt om de werknemer erop te wijzen dat hij ondermaats presteert. Er is geen wet die regelt dat je als werkgever verplicht bent om jaarlijks dergelijke gesprekken te voeren, maar ook hier geldt dat een ontslagaanvraag wegens disfunctioneren weinig kansrijk is als er geen sprake is van gedocumenteerde functionerings- of beoordelingsgesprekken. Bovendien moet een werkgever er rekening mee houden dat een rechter het houden van een functionerings- of beoordelingsgesprek (minimaal 1x per jaar) beschouwt als een onderdeel van goed werkgeverschap. Met andere woorden: een werkgever die geen functionerings- of beoordelingsgesprekken voert, zal grote moeite hebben om een rechter te overtuigen van het feit dat er sprake is van disfunctioneren.

Gebruik de Ontslagchecker

Wil je weten of je op grond van disfunctioneren ontslagen kunt worden? Gebruik dan de Ontslagchecker, een online tool waarmee je binnen enkele minuten kunt bepalen of ontslag wel of niet mogelijk is.

Dreigt er ontslag vanwege (dis)functioneren en wil je weten hoe je er juridisch voorstaat? Heb je een vaststellingsovereenkomst ontvangen of heb je ondersteuning nodig in een ontslagzaak?

Neem dan contact op met een van onze ontslagspecialisten. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer 0900 – 10 10 123 (50 cpm) of per mail via info@ontslag.nl.

Waardeer deze site:
Klant waardering
0 1245 waarderingen, gemiddeld: 7.4 /10

Up to date blijven?

Blijf op de hoogte van het laatste ontslagnieuws

 

Ontvang maandelijks een update van de belangrijkste uitspraken en ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht en ontslag.

 

Meld je hier aan

 

Up to date blijven?

Blijf op de hoogte van het laatste ontslagnieuws

 

Ontvang maandelijks een update van de belangrijkste uitspraken en ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht en ontslag.

 

Meld je hier aan

 

Lees verder