Dossieropbouw

Er zijn verschillende redenen waarom het voor een werkgever van belang is om aan dossieropbouw te doen. En hoewel de term dossieropbouw vaak een negatieve bijklank heeft, is dit lang niet altijd terecht. Het kan zelfs disfunctioneren en ontslag voorkomen.

Dossieropbouw is in feite niets anders dan het schriftelijk vastleggen van gesprekken, afspraken, instructies, beoordelingen en waarschuwingen.

Maar waarom zou een werkgever aan dossieropbouw doen?

Allereerst omdat het in feite een wettelijke plicht is. Er is weliswaar geen specifieke wettelijke bepaling die voorschrijft dat een werkgever allerlei gebeurtenissen schriftelijk moet vastleggen, maar er is wel een algemene wettelijke bepaling die voorschrijft dat een werkgever zich als goed werkgever moet gedragen (artikel 7:611 BW). Deze algemene zorgvuldigheidsnorm wordt door rechters zo uitgelegd dat van een werkgever onder meer verwacht wordt dat hij zich professioneel en zorgvuldig tegenover zijn werknemers gedraagt. En dit betekent weer dat van een werkgever onder andere verwacht wordt dat hij over bepaalde zaken of gebeurtenissen schriftelijk met zijn werknemers communiceert.

Maar los van deze wettelijke plicht heeft dossieropbouw een aantal belangrijke voordelen voor werkgever én werknemer. Zo kan de werkgever door middel van een aantal documenten medewerkers duidelijk maken wat er van hen verwacht wordt. Denk hierbij aan een personeelshandboek, een set met gedragsregels of een memo/richtlijn waarin beschreven staat welk gedrag als wenselijk of juist als onwenselijk wordt beschouwd.

Dossieropbouw voorkomt verrassingen en bevordert transparantie en gelijke behandeling van medewerkers. Door de normen en afspraken die binnen de organisatie gelden op papier te zetten en voor iedereen toegankelijk te maken (intranet, toezenden) wordt de kans op misverstanden of lastige discussies over bepaalde gedragingen veel minder.

En uiteraard is dossieropbouw ook onmisbaar als het gaat om disfunctioneren en ontslag. Aan de hand van dit opgebouwde dossier kan de werkgever aantonen dat de werknemer op zijn tekortschieten gewezen is en dat hij de werknemer voldoende tijd, gelegenheid en ondersteuning heeft geboden om tot verbetering te komen. Zonder voldoende dossieropbouw is een ontslagverzoek op grond van disfunctioneren zo goed als kansloos.

Tip!

Bestel het boekje “De disfunctionerende werknemer”. Dit boekje geeft op een praktische manier inzicht in alle facetten rondom het onderwerp disfunctioneren. Door de vele praktijkvoorbeelden krijg je daarnaast een goed beeld hoe een rechter tegen bepaalde situaties aankijkt. Voor meer informatie of om dit boekje direct te bestellen klik je hier.

Gebruik de Ontslagchecker

Wil je weten of je op grond van disfunctioneren ontslagen kunt worden? Gebruik dan de Ontslagchecker, een online tool waarmee je binnen enkele minuten kunt bepalen of ontslag wel of niet mogelijk is.

Heb je een vraag over disfunctioneren of wil je je eigen situatie voorleggen aan een arbeidsrechtspecialist? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer 0900 – 10 10 123 (50 cpm) of per mail via info@ontslag.nl.

Waardeer deze site:
Klant waardering
0 1245 waarderingen, gemiddeld: 7.4 /10

Up to date blijven?

Blijf op de hoogte van het laatste ontslagnieuws

 

Ontvang maandelijks een update van de belangrijkste uitspraken en ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht en ontslag.

 

Meld je hier aan

 

Up to date blijven?

Blijf op de hoogte van het laatste ontslagnieuws

 

Ontvang maandelijks een update van de belangrijkste uitspraken en ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht en ontslag.

 

Meld je hier aan

 

Lees verder